De dekkingsgraad van het pensioenfonds lag boven 100%. Deze dekkingsgraad houdt geen rekening met toekomstige toeslagen. Het pensioenfonds had meer vermogen dan voor de opgebouwde pensioenaanspraken en pensioenrechten, zonder toeslagen, nodig is. Onder wettelijke voorwaarden kan dat vermogen (boven een bepaalde grens) worden gebruikt voor toeslagverlening. Wordt niet of maar deels aan die voorwaarden voldaan, dan volgt er geen of slechts een gedeeltelijke toeslag en ontstaat er een gemiste toeslag.
Door de herverzekering zijn niet alleen de opgebouwde pensioenaanspraken en pensioenrechten gegarandeerd, maar ook de toekomstige toeslagverlening. Het vermogen van het pensioenfonds was voldoende om gegarandeerd de huidige pensioenen en ook 100% van de toekomstige Europese inflatie in te kunnen kopen. De overwaarde is dus gebruikt om deze toekomstige toeslagverlening veilig te stellen. Het bestuur is zeer tevreden met dit bereikte resultaat. Er is nog een beperkt bedrag overgebleven. Wat daarmee gebeurt wordt uitgelegd bij de vraag: Wat gebeurt er met eventuele vrije gelden?
Het bestuur van het pensioenfonds is trots op het bereikte resultaat om met de herverzekering alle pensioenen en 100% van de toekomstige Europese prijsinflatie te kunnen garanderen.
Het bestuur is zich ervan bewust dat er sprake is van gemiste toeslagen uit het verleden. Het vermogen van het pensioenfonds was onvoldoende om ook deze gemiste toeslagen alsnog toe te kennen en dus in te halen. De garantie op de toekomstige toeslagen is voor het bestuur een belangrijke, doorslaggevende voorwaarde geweest. Een dergelijke garantie kon het pensioenfonds namelijk zelf niet geven. Gemiste toeslagen zijn echter geen onderdeel van de overeenkomst met Aegon. Het voorkomen van toekomstige gemiste toeslagen daarentegen wel. De toeslag is namelijk gegarandeerd 100% van de toekomstige Europese prijsinflatie.
De eerstvolgende toeslag zal per 1 januari 2026 door Aegon worden uitgevoerd. Deze toeslag zal worden bepaald op basis van de prijsstijging over de periode van oktober 2024 tot en met oktober 2025. Deze periode is dus niet veranderd. Het indexcijfer dat ten grondslag ligt aan de toeslag, wordt eens per maand gepubliceerd, waardoor de periode van (ultimo) oktober tot en met (ultimo) oktober een periode van 12 maanden beslaat.
Voor herverzekering van de pensioenen (en toekomstige toeslagen) is geen instemming van de (gewezen) deelnemers en gepensioneerden benodigd. De pensioenen van de (gewezen) deelnemers en gepensioneerden veranderen niet als gevolg van de herverzekering. Wat wel is veranderd, is dat alle pensioenen gegarandeerd zijn en dat de voorwaardelijke toeslagverlening is gewijzigd in onvoorwaardelijk toeslagverlening. Deze garanties zijn een groot voordeel en vormen een belangrijke zekerheid voor alle deelnemers.
Het pensioenfonds is een herverzekering aangegaan om alle pensioenen en de volledige toekomstige Europese prijsinflatie te garanderen. Die garanties kon en kan het pensioenfonds zelf niet geven. Met een herverzekering blijft een pensioenfonds bestaan en blijft het pensioenfonds verantwoordelijk voor de pensioenen van alle deelnemers. Het pensioenfonds zal dan ook nog blijven toezien op een correcte uitvoering van de pensioenen door Aegon.
Er zijn ook nog actieve deelnemers die bij het pensionfonds opbouwen. Deze opbouw is door de sociale partners (werkgever en werknemers) nog steeds ondergebracht bij het pensioenfonds.
Het bestuur van het pensioenfonds is blij en tevreden met het bereikte resultaat om via de herverzekering de pensioenen en 100% van de toekomstige Europese prijsinflatie te garanderen voor de (gewezen) deelnemers en gepensioneerden.
Na betaling van de koopsom voor de herverzekering, is er nog een beperkt bedrag over. Dat bedrag is nodig om aan de wettelijke buffervereisten te voldoen.
Ja, het is mogelijk om telefonisch of per brief met Aegon te communiceren. Daarnaast kent Aegon meer digitale oplossingen dan het pensioenfonds. De (gewezen) deelnemers en gepensioneerden kunnen kiezen voor de wijze van communiceren die bij hun past. Over de mogelijkheden om met Aegon te communiceren, worden de deelnemers binnenkort door Aegon geïnformeerd.
Aegon is in het verleden, net als vele andere verzekeraars, met bepaalde, particuliere producten slecht in het nieuws gekomen. Deze producten zijn al geruime tijd niet meer op de markt en er zijn door de verzekeraars compensatieregelingen opgetuigd, zo ook bij Aegon en haar moederbedrijf a.s.r..
De herverzekering die het pensioenfonds heeft afgesloten is een heel ander, collectief, product dan waarmee de verzekeraars slecht in het nieuws zijn gekomen. Belangrijk is ook dat pensioenen onder het strikte toezicht van De Nederlandsche Bank vallen.
Op het (Uniform) Pensioenoverzicht en ook op de website www.mijnpensioenoverzicht.nl ziet u dit jaar voor het eerst een inschatting van uw pensioen als er in de toekomst financiële meevallers of tegenvallers zijn. Deze inschattingen zijn gebaseerd op voorgeschreven rekenregels en geven een redelijk inzicht omtrent de mogelijke uitkomst.
Let op: de getoonde bedragen boven de pijlen houden rekening met eventuele inflatie. Het zijn dus niet de bedragen die u op uw bankrekening zult ontvangen, maar ze geven de waarde van uw pensioen weer. Dit wordt ‘koopkracht’ genoemd. Stijgen de prijzen van producten en diensten dan zijn de bedragen boven de pijlen lager. Als de prijzen van producten en diensten dalen dan is uw pensioen meer waard en zijn de getoonde bedragen boven de pijlen hoger. Hierdoor zijn de bedragen niet zonder meer geschikt voor uw financiële planning.
Op het (Uniform) Pensioenoverzicht ziet u de inschatting van het pensioen dat wij voor u bij Stichting Pensioenfonds British American Tobacco hebben geadministreerd. Wilt u weten wat de inschattingen voor uw totale pensioen zijn, inclusief uw AOW-uitkering, dan verwijzen wij u naar de website www.mijnpensioenoverzicht.nl.
Het bedrag onder de pijlen Het bedrag onder de pijlen is geen inschatting. Dit is het pensioen dat wij tot nu toe bij ons pensioenfonds voor u hebben geadministreerd. Als u nog bij de werkgever werkt, dan kan het bedrag hoger worden door toekomstige pensioenopbouw. Het pensioen kan ook hoger worden als de financiële situatie van het pensioenfonds in een jaar voldoende is om een toeslag te kunnen verlenen.
Mogelijk heeft u in verschillende pensioenregelingen bij ons pensioenfonds deelgenomen en gaan de uitkeringen bij u op verschillende leeftijden in. Het bedrag onder de pijlen is een optellingen van de pensioenen die wij voor u hebben geadministreerd en is er dus op gebaseerd dat alle pensioenen zijn ingegaan.
Het bedrag onder de pijlen op de website van www.mijnpensioenoverzicht.nl is gebaseerd op uw AOW-leeftijd. Het bedrag is berekend alsof u uw pensioen tegelijk laat ingaan met de ingang van uw AOW-uitkering.
Inschatting voor de toekomst Boven elk van de drie pijlen ziet u een bedrag, in totaal drie bedragen. Deze bedragen zijn een inschatting van de hoogte van uw pensioen in drie verschillende situaties. Belangrijke aannames voor alle drie de bedragen boven de pijlen zijn:
Om een inschatting voor de toekomst te kunnen maken zijn veel verschillende toekomstscenario’s bepaald. Voor de inschatting zijn evenveel meevallers als tegenvallers in de beleggingen, rente en stijging of daling van de prijzen (inflatie) bedacht.
U ziet in het plaatje met de pijlen wat uw pensioen in de toekomst kan zijn in drie verschillende situaties:
Wat betekenen de inschattingen voor u? De hoogte van uw pensioenuitkering in de toekomst is niet met zekerheid te voorspellen. Doordat de berekende bedragen bij meevallers en tegenvallers gebaseerd zijn op situaties van grote voorspoed en van grote tegenspoed, is de kans heel groot dat het werkelijke eindresultaat ergens daartussen zal liggen. Daarom is ook een evenwichtig eindresultaat getoond. Zoals gezegd wordt daarbij rekening gehouden met de verwachte inflatie.
Wat zorgt voor de meevallers en tegenvallers? Of er sprake is van een meevaller of een tegenvaller ligt aan de combinatie van de beweging van de rente, de aandelen en de prijzen van producten en diensten. Deze invloeden op de financiële situatie van het pensioenfondsen worden hierna uitgelegd.
Staat het antwoord op uw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op via de onderstaande contactgegevens:
Bezoekadres: J.C. Kellerlaan 8a 7772 SG Hardenberg Postadres: Postbus 150 7770 AD Hardenberg Telefoon: (0523) 208 271 E-mail: Pensioenfondsbat@dion.nl
Privacyverklaring | Disclaimer | Powered by AxyWare